ברוכים הבאים ל'פנינה' של דפנה בלזר -M.A במסלול דוקטורט בהתפתחות הילד, יועצת חינוכית מוסמכת של משרד העבודה והרווחה, לגננות, הורים וצוותים חינוכיים, תואר B.E.D בחינוך והוראה לגיל הרך, גננת ראשית ברשת גן ירוק בטבע. חינוך עתידני מהו? עתיד- זהו חלק מציר הזמן הכרונולוגי, שעדין לא קרה. בחינוך עתידני, אנחנו כחברה, כאנשי חינוך והורים, שואפים ליצור עולם טוב בו ילדינו, יוכלו לנהל חיים משגשגים כלכלית, חברתית וסביבתית. אחד הכלים החשובים, שבהם נצטייד, הוא היציאה מהקופסה, כלומר להסתכל על נושא בעיניים לא-שגרתיות. מיומנויות המאה 21, כוללות בין היתר יכולת קוגניטיביות ובין אישיותיות המשלבות חשיבה גבוהה כחשיבה יצירתית, ביקורתיות, עבודה בצוות, סקרנות ושיתופיות. לעתים, אנו נוטים לטעות ולחשוב שמיומנויות כמו יצירתיות, אינן ניתנות ללימוד וסבורים שזוהי, תכונה מולדת של הילד. אך, אנחנו כסביבה חינוכית, יכולים לטפח ולסקרן את ילדנו, ולגדל ילדים יצירתיים, שיכולים לחשוב מחוץ לקופסה. חיזוק המיומנויות החברתיות מהותית גם כן לחינוך עתידני. כל ילד בעל מיומנויות חברתיות ואינטיליגנציה רגשית מפותחת, יוכל לגדול למבוגר שייקל עליו להסתדר בקהילה של עולם העתיד. בניית יכולות אלו אפשרית על ידי ההתנהלות היומיומית המשפחתית שלנו: תקשורת מקרבת, הכלה ושליטה עצמית, גילוי אמפתיה, זיהוי רגשות, התמודדות עם תסכולים וכישלונות, התחשבות בצרכים של האחר. אם ילדינו, יקבלו את אותה הכשרה שאנחנו קיבלנו כילדים, הם פשוט יישארו מאחור. הדבר מקבל משנה תוקף מול העובדה שכבר עתה אנחנו חיים בעידן של "כפר גלובלי" – המתחרים הישירים של ילדינו בשוק העבודה של העתיד הם לא בני גילם מהארץ, אלא אותם ילדים שגדלים עכשיו, בעולם. הקשר לעולם הטבע היא ערך מהותי גם כן, אנו מנצלים כיום את משאבי הטבע הקיימים. חלק ניכר מזה הוא בשל הניכור של העולם המודרני ביחס לטבע. כמו אמפתיה לאנשים, יש גם אמפתיה לסביבה ולטבע ונראה כי ימשיך להיות לה משקל משמעותי בעולם העתידי. למדו את הילדים על מקורות המזון שהם מקבלים, צאו איתם לטיולים, דברו איתם על פרחים מוגנים .חקרו ביחד איתם את שינוי האקלים שמתרחש לכולנו בחצר, הראו להם את הקשר שבין צריכה ופסולת. למדו אותם, שאנרגיה אפשר להשיג גם מהשמש והרוח, תנו להם לחוות את הטבע בחושיהם למשש עלים ולהתבונן בחלזונות. במסגרת התפיסה הפלורליסטית המאפיינת היום את החברה הישראלית, כמו חברות מערביות אחרות, צריכה להיות התאמה למציאות הפוסט-מודרנית: להתבסס על חזון חינוכי מושכל, ושהשינויים האופרטיביים במערכת החינוך יכללו ויהפכו לעשייה החינוכית היומיומית מרמת הגן/הכיתה ועד לרמה המערכתית. ולכן חשוב שתתחילו את השינוי כבר בבית, ובנוסף, חפשו מסגרות חינוכיות, המשקיעות בחינוך ילדכם. מסגרות , בהם ילדכם יוכלו להתפתח, לבסס את ביטחונם העצמי, כדי שיכולו להתקדם ולבנות את עצמם בעולם העכשווי, עם העיניים לעתיד. #הילדיםשלגןירוקבטבענהניםיותר
|